Saturday, 1 October 2016

ABSTRAK



Kajian tindakan ini dijalankan untuk meningkatkan kemahiran membina perenggan isi murid Tahun 5 Delima menggunakan teknik peta dakap ‘IHK’. Responden yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada enam orang murid Tahun 5 Delima Sekolah Kebangsaan Kampar, empat orang responden lelaki dan dua orang responden perempuan. Fokus kajian ini adalah untuk membantu responden menguasai kemahiran membina perenggan isi dalam karangan. Tinjauan awal mendapati bahawa murid mengalami masalah dalam mengembangkan isi karangan. Instrumen ujian, pemerhatian dan soal selidik digunakan untuk mengumpul data. Peta dakap ‘IHK’ diperkenalkan kepada responden bagi  membantu mereka membina perenggan isi dalam karangan. Aplikasi teknik ini menunjukkan peningkatan yang positif dan memberangsangkan kepada semua responden. data yang dikutip menunjukkan murid menguasai teknik dan dapat membantu murid mengatasi masalah membina perenggan isi. Penambahbaikan boleh dilakukan dengan membina rangka keseluruhan isi karangan.

No comments:

Post a Comment